op bezoek

Op bezoek.

In het land waar alles zo vlug gaat
dat vle koppen worden gesneld
Zal éénhoofd dan wel koning zijn.

Maar mannen die de verwarring zaaiden
om deze chaos te oogsten staan niet op een wachtlijst
voor een bezoek.

Een vrouw verklaart dat het lijkt  alsof een touwtje
om haar nek elke dag strakker wordt aangetrokken.
De afstand van de stoel tot de sofa volstaat
voor een witte jas om er het filosofische van te zien.

Therapie is vanop twee armlengtes zoeken
naar een breedte en een diepte perspectief
naar vluchtpunten en als het kan een zilver lijntje
horizon, wat licht in diepe tunnelogen.

Het is levenslessen trekken uit iets dwaas als badminton
met iemand die net van een oorlog komt.

Een man  knielt op de vloer en lijkt naar scherven
zelfbeeld te graaien, maar hij tast hevig bibberend
naar kleingeld bij de sigarettenautomaat.
Pillen geven hem waarschijnlijk alzheimer,
zodat hij kan vergeten wie hij dus niet is.

Ooit kreeg ik rugpijn van altijd alles op te rapen
hier zie ik wat er gebeurd was als ik alles toen had laten liggen.
Hoe hoog je dan plots staat, hoe diep het dan plots is.

Ik ben hier slechts op bezoek. Ik betaal geen boete
Ik mag straks gewoon terug naar start.
Ik heb geheel toevallig, de juiste kanskaarten op zak.

Geef een reactie

