origin of life

On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life. (voor Frank Smets)

 

In wezen stelt het niet veel voor.
Een klomp vlees die met het badwater
in de watten wordt gegooid.
Het parallele wenen.
Ik wierp kieuwen af in een schoot
voor ik leerde dat wetenschap
net als liefde wordt bedreven.
Ik herinner me weinig van mijn afkomst.
Sinds mijn rug zich kromt,
mijn oorschelp als een stolp
wat nader over de aarde holt
kan ik empirisch onderzoeken
waar we breken in een cantate
hoe aandacht zichzelf
in een open mond beademt
Er zal best een theorie van alles bestaan
maar ik geloof dat de snaar
onder mijn kin verborgen zit.
Gespannen heb je pijlen nodig
om doelen voorbij te schieten
richt op waar het naartoe gaat
Als je lost is nu er al lang geweest.

Zet een mastloos schip omgekeerd
in mijn tuin, een ademruim
om voor de vloed te schuilen.
Die me hier neerzette,
me met de zelfde hand
weer uit zal vegen.

Elke ochtend vliegt er uit
Drie kinderkamers
een handgeschepte selectie
elkaars de haren in.

Geef een reactie

