waakvuur

Als ik een waakvuur maak

dat als een anemoon

De nacht schoon likt

En met de onderstroom

Van de zuidwester deint

Bouw ik er geen toren voor

 

Als ik een baken wil

Duw  ik het de berg wel op:

(Een kustlijn die in krijt

zo vaak de klif hertekende

tot een witte dame

die huilt omdat vrijheid

aan haar voeten sterven was

iets dat ze met geen tij

krijgt weggespoeld)

 

nee:

ik zal me in mijn slaap vannacht

of de hele komende eeuw

een kijkduin blazen,

(het strand het riet injagen)

Ik zal me een jas, een hoed

Misschien een wandelstok

Het  silhouet van een denker aanmeten

de  pose  van een strandstoel

Een sigaar opsteken

 

En er zal wispelturig licht zijn

Voor de schepen als ik ijsbeer

Een onrustige poolster

boven deze hobbitstee

die zich slaapwandelend

de afgrond in vergeet

De as die ik wegtik is een meteoor

Doe een wens, bijvoorbeeld

Dat dit slechts een slaaplied is

2 thoughts on “waakvuur

  1. liesbeth aerts zegt:

    ik ga ze opnieuw lezen, en trager, maar zo op het eerste gezicht hou ik al van nest en ook van die witte klif en het getij. Het is altijd heerlijk toeven in jouw teksten🙂

  2. liesbeth aerts zegt:

    en natuurlijk: proficiat met je website !!

Geef een reactie

